jak se učit

anglicky s dětmi v kleče a na nohou

Mé prvotní rozhodnutí byl tento blog psát jen v angličtině. Proč? Přeci proto abych si procvičila svou angličtinu:) Člověk míní a okolnosti mění…

Tady je tedy článek o tom, jak se doma učit s dětmi anglicky. Neberte to prosím jako komplexní návod, je to jen pár myšlenek a nápadů vybraných z mnoha.

Začněme těmi nejmenšími, odhaduji třemi až šestiletými (některé aktivity baví i děti starší, některé klidně zkuste s dětmi mladšími). Mám syna a dceru v tomto věku, proto vybírám tuto věkovou kategorii;)
Vše zábavně, jednoduše, krátce. Nebojte se, nic složitého to není.
U všech aktivit platí – obtížnost přizpůsobujeme věku, vše děláme krátce, skončíme těsně před tím, než by to děti přestalo bavit;) Aktivity střídáme – pohybové s klidnějšími a naopak.
Pomůcky jsou vše co najdeme běžně doma (knihy, puzzle, deskové hry). Dalšími možnostmi jsou tvořící aktivity a učení se u nich, těm se však v tomto článku nevěnuji.

 

Při sezení, to chce něco, co děti znají z rodného jazyka – pexeso (memory game), loto (lotto), obrázkovou knihu (wordless picture book). Dále si pomůžeme flashcards, rýmy (rhymes) a písničkami (songs), ale to už nejsou jen sedící aktivity.

 

Pexeso – děti otočí kartičku a řeknou nahlas co vidí. Jsme vždy připraveni poradit, doplnit, popř. zopakovat se správnou výslovností. Loto je vlastně dost podobné a princip stejný. Se staršími dětmi se dají sestavovat krátké věty. Popř. klást otázky. Ostatně, otázky kladu i těm nejmenším a tak jim vlastně i dávám nápovědu pro správný anglický výraz. Větami se dají procvičit třeba i předložky.
Jednoduché: Is it a horse? No! It’s a cat, right?! It’s a cat. It’s a cat.
Složitější: Is the kettle in the bathroom? No, it’s in the kitchen. The kettle is in the kitchen.
Také neustále dokola opakujeme otázky na barvu (What colour is it?), počet (How many are there?), co nebo kdo je to (What is it? / Is it a boy or a girl?).

 

Včera jsme doma hráli kvarteto se zvířátky. Po hře jsem pár kartiček vybrala (jak se řekne trnucha opravdu vědět nepotřebujeme:), kartičky ukazovala šestileté dceři a ptala jsem se: „What is it? / What colour is it? /What colour is its head? / How many legs has it got? / Where is it from?“ (nápovědu jsme měli přímo na kartičce a slovíčka America, Africa, Asia pro ni nebylo těžké si zapamatovat).

 

Obrázková kniha – začínáme jednoduchými slovíčky. Kniha by měla ukazovat něco, co děti znají. Domácnost, zahradu, park, atd.
Děti mohou ukazovat a popisovat. Zábavnější varianta je, když říkám slovíčka a děti je hledají.
Jednoduché: hledají jen dané slovíčko
Složitější: přidám nějakou vlastnost – barvu, velikost (Where is a big ball? Point at a green ball.) Nebo se ptám na počet (How many children are there?).

 

Flashcards – na internetu najdete stovky aktivit s těmito kartami. Karty si můžete vytisknout a zalaminovat.
Naše nejoblíbenější hry: plácáme do karet rukama, můžete soutěžit ve dvojici. Plácáme do karet plácačkami. Skáčeme na karty (pozor na uklouznutí a karty po čase už opravdu nejsou co bývaly, ale zábava to je velká). Otočíme karty a hádáme co na nich je. Otočíme karty v řadě a hádáme jak jdou za sebou. Můžeme si pomoci hudbou, když hudba přestane hrát, na kartu si sedneme a řekneme co na ní je.

 

Rýmy a písničky – Youtube je náš kamarád a nekonečný zdroj. Co je hlavní, že to děti baví, ale nic se nemá přehánět. Proto máme Youtube za dobrého kamaráda a rádce, ale písničky také rádi zazpíváme a přitom si hrajeme (např. známé Wheels on the Bus, Head, shoulders, knees and toes a méně známé: Hokey Pokey; Rain, Rain, Go Away). Rýmy se naučíme a vytleskáváme, nebo říkáme a předvádíme (One, two, buckle my shoe). Také moc rádi chantujeme (chant čti  tʃɑːnt). To znamená, že do rytmu si dáme jakoukoli větu a vytleskáváme.

 

Toto je opravdu jen malý zlomek z toho všeho co se dá s dětmi, při učení se angličtiny, zažít. Vlastně jakákoliv činnost nebo hra se dá přeměnit na hrátky s angličtinou (hry na zahradě, vycházka do lesa, rutinní činnosti doma). Nepíšu zde o důležitosti nastavení rituálů, které pak nejmladší děti vtáhnou do atmosféry angličtiny, o potřebě vracení se k naučenému, o nutnosti individuálního přístupu a o dalších důležitých maličkostech. Snad některým rodičům shrnuté nápady pomohou a třeba i inspirují k nějakým úplně jiným aktivitám. Pak budu moc ráda, když mi o nich dáte vědět.
Někdy příště se zaměřím na konkrétní témata a činnosti při učení se angličtiny daného námětu.

 

Have FUN!

 

Níže ještě přidávám odkazy na některé námi vyzkoušené oblíbené stránky.

 

(právě teď Petra publikuje krásné články na téma Angličtina v karanténě.)

děti angličtina
My son’s choice No.1

angličtina děti

 

 

 

 

 

 

angličtina dětiloto angličtina

angličtina děti

angličtina děti
fun on our dotted carpet

 

 

 

 

 

 

děti angličtina Týnec nad Labem
playing drums
playing the trumpets
angličtina děti
Got tired of jumping? NO! The longest hopscotch ever!

angličtina uhlířská lhota

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *